Fysioterapia, hieronta ja kuntoutus

Fysioterapia voi olla:

1. Ennaltaehkäisyä
  2. Akuutin ja kroonisen kivun hoitoa
  3. Toipumisvaiheen kuntoutusta ( esim. leikkauksen jälkeen )
  4. Pysyvän vamman kuntoutusta
  5. Toimintakykyä ylläpitävää fysioterapiaa

Fysioterapiaan hakeudutaan yleisimmin lääkärin lähetteellä mutta myös ilman. Kelan sairasvakuutuskorvauksen voi saada vain lääkärin lähetteellä.

Tullessasi meille arvioimme yhdessä hoidon tarpeen ja mahdollisuudet.

Fysioterapiassa pyritään korjaamaan ja tasapainottamaan kehon toimintakykyä, parantamaan rangan ja nivelten liikkuvuutta sekä poistamaan lihasten epätasapainoa vahvistamalla heikkoja ja vähentämällä ylikuormitusta. Lisäksi pyritään edistämään hyvinvointia hoitaen ja ohjaten ylläpitämään kuntoa, työkykyä ja ennaltaehkäisemään uusia vammoja.

Paranemisprosessissa vastuu kuntoutuksesta siirtyy vähitellen kuntoutujalle, jolloin fysioterapeutin apu vähenee. Tuemme asiakasta harjoittelemaan itsenäisesti, ottamaan käyttöön omat voimavarat ja saavuttamaan asetetut tavoitteet. Lisäksi tuemme sopeutumisessa uusiin ympäristön vaatimuksiin ja muuttamaan esim. työ- tai asuinympäristö nykyiseen elämäntilanteeseen sopivammaksi.

Fysioterapia sisältää:

• Haastattelu, tutkimus, mittaus ja ongelman kartoitus
  • Lihastasapaino ja lihaskireyskartoitus
  • Fysikaaliset konehoidot ( Elektroterapia )
    - lämpö- tai kylmähoidot
    - pintalämpö, lämpöpakkaukset
    - syvälämpö ( Ultraääni )
    - sähkökipuhoidot mm. TENS, Interferenssi
  • Manuaalinen terapia ja hieronta
    Hieronta kuuluu Kelan korvauspiiriin kun se on osana fysikaalista hoitoa lääkärin lähetteessä.
    Se on kehon eri osien ja kudosten erilaista manuaalista käsittelyä erilaisin keinoin:
    - Nivelten käsittelyä ja mobilisointia
    - Kaula- ja lannerangan vetohoitoa ( traktio )
    - Pehmytkudosten ja lihasten käsittelyä ja mobilisointia
    - Hermorakenteisiin kohdistettua neuraalikudoksen mobilisointia
  • Lymfaterapia, LPG-terapia ja LymfaTouch
  • Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta
    - Yksilöllinen Terapeuttinen harjoitusohjelma
    - Terveysneuvonta
    - Toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta
    - Työkykyä edistävä ohjaus ja neuvonta
    - Ergonomia ja työfysioterapeuttinen neuvonta
    - Ravintoneuvonta ja ohjaus
  • Terapeuttinen harjoittelu ja ohjaus
    Harjoittelu ja ohjaus ovat oleellinen osa fysioterapeutin työtä.
    Aktiivinen Terapeuttinen harjoittelu (Lääkinnällinen harjoitusterapia, LHT) on kuntosalityyppistä harjoittelua, joka perustuu fysioterapeuttiseen tutkimukseen. Se on liikkumisen ja toimintahäiriöiden korjaamista sekä lihastasapainoa vahvistavaa. Harjoitus parantaa lihaskuntoa, liikkuvuutta, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, motorista taitoa ja tasapainoa. Tavoitteena on myös kivun lievitys, kehon hallinta ja itsetunnon kohotus. Siinä käytetään apuna erilaisia kuntoutusvälineitä. Harjoittelu ja oikeat ohjeet ovat osa hoitosuunnitelmaa, jonka toteutumista voit jatkaa hoitosarjan jälkeen omatoimisesti.
    Erilaisia kuntoutus- ja harjoitusvälineitä ovat mm: Vetolaitteet ja LHT- laitteet, Tarrapainot, Vastuskuminauhat, Kaarilauta, DynAir, Psoas- tyyny, Posu- tasapainolauta, Flexi-Bar, Step-lauta (Askelluslauta), GymStick (vastuskuminauha-keppi), Kuntopyörä, Studio3 Moduli jne.
  • McKenzie – hoitomenetelmä:
    Mekaaninen diagnosointi ja hoito alkavat potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella, missä pääpaino on oireiden analysoinnissa. Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma hänen kipunsa perusteella.
    Hoidon päätavoitteita:
    - kivun poistaminen
    - rangan toiminnan palauttaminen
    - vaivan uusimisen ja pahenemisen ehkäiseminen
    Hoito koostuu spesifeistä hoitavista harjoituksista, hyvän asennon hallinnan opetuksesta, uusien kipujen ennaltaehkäisevistä liikkeistä sekä uusien kipujaksojen ensiapuohjeista.
    Periaatteena on opettaa asiakas hoitamaan itsensä, minimoimaan uuden kipujakson vaaratekijät ja selviämään uusiutuvasta selkäkipujaksosta omatoimisesti.
    McKenzie- menetelmällä voidaan nopeasti ja luotettavasti tutkien määritellä voidaanko asiakasta hoitaa nopeasti, hitaasti vai eikö ollenkaan ja erotusdiagnosoida onko leikkaus tai muu hoitomenetelmä hänelle parempi.
  • Erilaiset tuet
    Esim. teippaukset, niska- ja selkätuet sekä tukipohjalliset
  • Testaus : lihaskunto-, hengitys- ja verenkiertotestaus, kehon rasvaprosenttimittaus
  • Terveysliikuntaohjaus ja pienryhmät